Månadens tema - Augusti - Få en bra start efter sommarledighet & semester

02.08.2023

Att få en bra jobbstart efter sommarledighet & semester. Sommaren kan vara en fantastisk tid men det kan också vara en kämpig tid för många av oss.  Det kan kännas jobbigt med allt vi vill göra och allt vi vill hinna med samtidigt som vi har behov av att koppla av och komma tillbaka med energi till jobbet… Under augusti månads tema vill jag prata om något viktigt! Något som involverar oss alla.

Augusti månads tema kommer handla om vad du kan ha med dig för att bevara lugnet efter semestern när vardagslunken återvänder och hur du kan återhämta dig på bästa sätt. Något vi alla behöver så väl. ♥️

Och, varför är det viktigt att vila under semestern? Och…. Hur kan du på bästa sätt återgå till arbetet efter din semester och starta mjukt? Vad kan du tänka på för att få en bra start efter din ledighet för att känna att du har kvar semesterkänsla, lugn och återhämtning? Detta och mycket mer kommer jag att dela med mig av i mina sociala medier men även här på bloggen.


Till dig, 
"När sommarens sista månad anländer, låt mig njuta av gyllenmogna färger, ljumt vatten och blomster som fortfarande lyser på marken. Hjälp mig att inte ta min kropp, mitt liv eller min omgivning för given.
Gör mig medveten om vad som på djupet ger mig näring och vilka distraktioner jag är redo att rensa bort ur mitt liv. Påminn mig om att hålla mitt huvud högt och att aldrig låta begränsande tankar eller ord förminska någon annan.
Denna dag, hjälp mig att klargöra vad jag behöver förändra för att utvecklas till den person jag är menad att vara. Hjälp mig att se på vilka sätt jag behöver ta ansvar för mitt och för min augustimånad."


Så klokt. Så sant. Tusen tack för vackra ord och start om en ny månad @sofiasivertsdotter 🙏🏼
Ta hand om dig, ♥️

Varma hälsningar Maria

Behåll semesterkänslan lite till!

Har du haft en skön semester? Har du kanske börjat jobba eller börjar första arbetsdagen närma sig? Hur kan du hjälpa dig själv att hålla kvar den där goa sköna semesterkänslan när du börjar jobba? Vad kan du tänka på när jobbet börjar igen och vardagen kommer igång som vanligt för att du inte ska tappa energi och blir stressad?

Häng med på Samtalsrummets augustitema i socialamedier och på bloggen som handlar om just detta. Hur du kan ta hand om dig själv på bättre sätt, visa dig själv medkänsla, lyssna in och sakta ner tempot och ändå ha kvar energi.


1. MJUKSTARTA om du har möjlighet. Kan du ta en extra semesterdag mitt i veckan eller i anslutning till helgen? Gör det. ♥️

2. LANDA HEMMA om du har varit ute och rest med familjen. Skapa dig själv utrymme att få ordning på packning, kläder, tvätt osv. Det kommer hjälpa dig att skapa ordning och struktur och gör det lättare att ha fokus på arbetsdagen som komma skall.

3. PLANERA din första dag och start så att det blir en bra dag. Försök om du kan att inte boka in så mycket första dagen/dagarna. Försök att få in luft i systemet.

4. GLÖM INTE ATT PAUSA. Ta en kaffe, en kopp the med kollegan, gå ett varv i korridorerna, ta en promenad på lunchen om arbetet tillåter, ta några djupa andetag. osv. 

5. AVSLUTA DIN ARBETSDAG med att reflektera. Vad har du gjort idag? Vad har du gjort som har gått bra? Vad ska du göra imorgon? Skriv ner i ett anteckningsblock på jobbet så slipper du ta med tankarna hem. Detta kommer göra det lättare för dig att släppa arbetet när du går hem och du kommer hjälpa både dig och din hjärna att skapa en god rutin som du kommer må bra av.

6. GÖR NÅGOT POSITIVT, KUL ELLER AVSLAPPNANDE. Något som du behöver och något som du mår bra av när du kommer hem. Känn efter när du slutat jobbet, vad behöver du just nu? Är det att åka och bada kanske, en promenad, eller en picknick, en fika på stan, köpa glass eller att åka hem och lägga dig i soffan? Ta gärna tillvara på solljuset och var ute om du kan. 

7. PLANERA IN ROLIGHETER! Missa inte att planera in roligheter att se fram mot i höst. Du mår bra av att ha saker att se fram mot. Är det något du själv ha velat göra? Något du velat utforska tillsammans med någon annan? En grillkväll, en middag, en weekendresa, en konsert, en kurs, ett möte med någon du inte träffat på länge? Det händer saker med oss människor när vi känner lycka och eufori, glädje och längtan. Vi mår bra av att tänka på saker vi längtar och ser fram mot, litet som stort. 

8. FORTSÄTT MED DINA HÄRLIGA VANOR. Ett morgondopp i havet, en kaffekopp på altanen, ett yogapass på morgonen, middag på stan, ett glas vin en onsdag, nyplockade bär på yoghurten, pajer, kantarellplock..... ja nivet allt det där som ger guldkant på tillvaron, som gör att vi mår så där gott när vi har semester. Ta med det in i augusti och september och in i hösten. Bara för att du börjar jobba så behöver du inte sluta med det du mår bra av. 

9. MINIMERA SKÄRMARNA. Under sommaren tillbringar vi oftast mindre tid vid TV, film, mobil, paddor osv. Försök att ta med dig även denna goda vara in efter sommaren. Säkert har du mått mycket bättre. Och fått sååå mycket mer tig. Lägg istället tid på att läsa böcker, lyssna på ljudbok, umgås med vänner, träna, spela spel, umgås med barnen. 

10. HÖSTEN ÄNDÅ...Nu är det bara augusti och det är fortfarande härlig och skön sommar. Hoppas vi kan få lite fler varma dagar denna månad. Men visst är det ändå fantastiskt med alla årstider i vårt land. Passa på och njut och ta tillvara på hösten när den kommer med allt vad den har att erbjuda. 

Varma hälsningar, Maria ♥️

Välkommen att boka in dig på en söndag i 

avslappningens tecken ♥️ 

Söndag 10 september eller 19 november

Det vi vet idag, är att det i många fall inte är stressen i sig som kan göra att vi inte mår bra, utan bristen på att man inte får den återhämtning vi behöver. Men det kan vara lite klurigt att själv hitta vad som passar bäst och hur man praktiskt ska göra och hur det ska passa bäst in i vardagen.

Därför har jag skapat en paussöndag bara för dig. Där du kan landa.  ♥️

Denna paussöndag kommer att vara avslappnad och lugn men du kommer få tillgång till tips om hur du kan hantera vardagsstress, du kommer få kunskap om hur stress påverkar din kropp och samtidigt få nycklar om återhämtning med dig hem som faktiskt fungerar.

Förutom det kommer vi utgå var och en på var sin matta och du deltar på det sätt som känns bra för dig. Du kommer få en skrivbok och en penna och vi kommer arbeta med skrivövningar och reflektioner under dagen.

Vi kommer pausa med andningsövningar och prata om hur andningen påverkar kroppen och hur du kan påverka din kropp när du känner att pulsen går upp när du kanske känner oro. stress eller ångest.

Denna lugna och sköna paussöndag kommer även bjuda på en välgörande och hälsosam smoothie med bars, frukt, kaffe och the.

Vi avslutar denna sköna söndag med en lugn Yoga Nidra (stressreducerande och lugn yoga som du gör liggandes på mattan, kräver ingen prestation, du ligger med ögonkudde och filt).

Datum i Trollhättan: Söndag 10 september och söndag 19 november

Tid: 11.00-13.30

Pris: 1500 kr

Friskvårdsbidrag eller Epassi är välkommet. Anmälan sker på min hemsida eller via mail samtalsrummetivast@outlook.com

Hoppas vi ses!  ♥️

Varma hälsningar, Maria


Boka in dig på eftermiddags- eller kvällspaus Yoga Nidra

Välkommen att boka in dig på en eftermiddags- ellerkvällspaus i form av Yoga Nidra. Unna dig en skön och avslappnande paus i Trollhättan. Kanske i samband med när du slutar arbetet eller på kvällen för att komma i avslappning?

Personligt och individuellt blir du guidad i en meditation och lugnande andningsövning. Det du känner att du vill och behöver fylla på med i stunden, just den dagen.  ♥️

Vissa har en stående tid en dag i veckan varje vecka, andra bokar sig lite då och då. Du gör det som passar dig bäst.

Pris: 495 kr /tillfälle (30 minuter)

Adress: Österlånggatan 64 Trollhättan eller Online.

Större grupper är välkomna att boka i god tid.

Swish eller KLARNA. Friskvårdsbidrag eller Epassi är välkommet.

Varmt välkommen, Maria  ♥️



NYHET! 

Stresshantering- och återhämtningsprogrammet PAUSA

Äntligen öppnas portarna för mitt senaste program på Samtalsrummet! PAUSA ♥️ Ett stresshantering & återhämtningsterapi online eller i Trollhättan.

- För dig som vill känna ett inre lugn, balans och mindre stress.

- För dig som vill du få energi & möjlighet till återhämtning & vila.

- För dig som vill du lära dig mer om vad som utlöser stress, hur du kan förebygga stress och hitta sätt att hantera dina känslor och tankar.

Välkommen till PAUSA, en unikt program av stresshantering och återhämtning där du ger dig själv möjlighet att skapa en stund för bara dig. 

Tillsammans kartlägger vi hur ditt liv och din vardag ser ut just nu, hur du får återhämtning, eller inte får samt var din energi ligger just nu. Vilka förändringar behöver vi göra just nu? Vad är viktigt att prioritera? Genom att hitta små saker i din vardag som kan göra stora förändring för dig, hur du kan fylla på med den energi och kraft som just du behöver.

Jag kommer hjälpa dig att hitta just dina mellanrum som du behöver i ditt liv för att få återhämtning och att hitta tillbaka till balans och välmående igen.

I 4 månader kommer jag att guida jag dig genom programmet. Vi ses en gång i veckan online eller på min mottagning i Trollhättan. Om du skulle vilja lägga upp programmet och ses varannan vecka går det också bra.

Detta ingår:

- Samtal varje eller varannan vecka (enl ö k).

-.Meditationer, djupavslappning, stresshantering. Att förstå, hantera och möta dig själv och ditt inre, hantera känslor och tankar på ett nytt sätt. KBT, ACT, CFT och mindfulness-tekniker.

- Andningsövningar

- Skrivövningar

- Yoga Nidra (avslappning och sressreducerande)

Du betalar enkelt via Swish eller KLARNA. För att anmäla dig till detta program anmäler du dig här. Önskar du mer information om vad programmet skulle kunna innebära för dig är du välkommen att gå in under !Konsultation" för ett gratis samtal med mig.

Från och med 1 september till och med 1 oktober kommer anmälan att vara öppen för detta program. Begränsat antal platser.

Du kan bo var som helst i Sverige. Samtalen kan du ha sittandes i ditt vardagsrum. Eller så ses vi på mitt samtalsrum på Österlånggatan 64 i Trollhättan.

OBS! Sista anmälningsdag 22 september!

Välkommen till PAUSA!

Varma hälsningar Maria