Månadens tema - November - Att ta hand om känslor & obehag

01.11.2023

Välkommen November!

Välkommen november. Med gyllene löv, bara grenar och tända ljus  med filt i soffan. Som vanligt byter jag tema när ny månad nalkas. Under november månad ska vi fördjupa oss i att ta hand om jobbiga känslor & obehag, att utmana gamla mönster & att möta dig själv med värme, omtanke & självmedkänsla. Detta är något som är återkommande i mitt samtalsrum & något jag därför vill dela med mig av till just dig.

Känslor är en del av livet. Utvecklar vi en god förmåga att beskriva vår inre värld av känslor har det stor betydelse för hur vi mår. Ju bättre vi kan uttrycka våra känslor för oss själva och för våra nära, desto mindre kommer de kontrollera oss och desto bättre kommer vi må.

Håller vi däremot tillbaka våra känslor utan att uttrycka dem, och låter bli att kännas vid dem, har de en tendens att växa och pressa sig ut lite som de vill. Jag vill genom min tema-månad belysa, sprida kunskap och förmedla hopp om hur du kan hitta sätt att hantera känslor, träna nya beteenden och hitta nya vägar.

Följ, spara, dela & gilla gärna om du uppskattar. Häng med under november månads tema om jobbiga känslor & obehag. 
Med värme, Maria 🫶🏼

Skön söndag

Veckans bästa söndag! Eller?
Oavsett hoppas jag att du har haft en skön helg & har tagit hand om dig med en stunds sovmorgon. 
Hur är det med dig, uppskattar du söndagar eller ser du det som en "transportsträcka" till måndag & arbete? Börjar stress, oro & kanske jobb eller skola smyga sig på redan idag inför stundande arbetsvecka? Isåfall är detta blogginlägg till dig. 

➊ Ge dig själv en måbra-söndag: 

Ägna dig idag åt att göra saker du mår bra av & som fyller dig med energi. Skapa dig en måbradag eller måbrastund med saker som hjälper dig att varva ner & koppla av.
➋ Närvaro: 

Använd dig av dina sinnen & var här & nu. Gör något som du uppskattar & som du mår bra av idag & tänk på att använda dina sinnen i din "aktivitet". Tänk på hur det luktar, ser ut, känns, smakar och låter runt omkring dig.
➌ Frisk luft: 

Har du möjlighet att komma ut i dagsljus & få frisk luft & röra på dig? Extra viktigt att tänka på nu när vi går mot mörkare tider att ta tillvara på dagaljus då det hjälper oss att må bra & pli piggare.
➍ Tidsbegränsa saker: 

Har du saker att göra idag? Försök att tidsbegränsa det du ska göra så kommer du att frigöra mer tid för annat. Exempelvis, jag ägnar tvätten 30 minuter, strykning 30 minuter osv.
➎ Planera din vecka: 

Sätt dig ner med penna & papper. Förbered din vecka & få ner din planering. Hur ser din vecka ut? Med barnens aktiviteter? Mat? Handling? Logistik & körningar/hämtningar? Glöm inte att planera in din egen tid.
➏ Prata med någon: 

Prata gärna med någon om du känner stress, oro eller ångest. Det kan vara en vän eller någon i familjen. Att sätta ord på det du upplever underlättar. Om din stress/oro/ångest påverkar ditt liv mycket så kan det vara bra att prata med någon professionell.
Njut av din söndag & gör det som du mår bra av idag❣️
Varma hälsningar Maria 

3 verktyg för att hantera dina känslor

Detta inlägg ger dig 3 konkreta verktyg du kan ha med dig i din verktygslåda när känslorna känns för mycket. 

⇨ För att lära dig ta om hand om & hantera dina känslor på ett sätt som blir hållbart. 

➊ Identifiera känslan. 

Att bli medveten om vad du känner kommer hjälpa dig att göra dina negativa känslor mindre ohanterliga. Namnge din känsla genom att säga tex. "Just nu känner jag mig osäker inför…" eller "Idag känner jag mig stressad". Detta kommer hjälpa dig att distansera dig från din känsla så den inte blir lika stark.

➋ Stanna upp & reflektera över vad du känner. 

Vilka känslor är "tillåtna" att känna & vilka vill du helst "undvika"? Öva dig på att låta alla känslor få finnas & ta plats. Utan att skämmas eller förminska dig själv. Du HAR känslor. Du ÄR inte dina känslor.

➌ Stanna kvar i det som känns jobbigt just nu. 

Den största anledningen till att man vill undvika jobbiga känslor & obehag är att man inte står ut med obehaget. Det är lättare att undvika känslan än att känna den. Men ju mer man undviker det som är svårt kommer det att komma tillbaka. Ju mer du över desto lättare kommer det att bli.

Exempel:
❥ "Jag känner mig ledsen"
❥ "Det är okej att vara ledsen för att…"
❥ "Jag tillåter mig själv att vara ledsen & stannar kvar i känslan & observerar var i kroppen min känsla finns.
❥ "Jag låter sen känslan gå vidare genom att prata med någon jag har förtroende för. Eller så skriver jag ner det jag känner i min anteckningsbok."

Med värme, Maria 🫶🏼 

Kontakta mig

Samtalsrummetiväst

Österlånggatan 64, Trollhättan

0708-664677

samtalsrummetivast@outlook.com

@facebooksida

Känslor och obehag

Månadens tema. 👉🏼 Under november månad ska vi fördjupa oss i att ta hand om jobbiga känslor & obehag, att utmana gamla mönster & att möta dig själv med värme, omtanke & självmedkänsla. 

Känslor kan vara jobbigt att hantera. Vi går alla igenom jobbiga perioder i livet & vi har alla upplevt olika sätt att lägga krokben för oss själva.

Kanske har du upplevt att du har:
❥ Stressat för att hinna koppla av?
❥ Har låg självkänsla?
❥ Låter din rädsla stå ivägen för dina drömmar?
❥ Höga krav på dig själv?
❥ Ett övertänkande?
❥ Ett ältande & grubblande?
❥ Stannat kvar i en relation som inte ger dig det du behöver?
❥ Prokrastinerinerar (uppskjutarbeteende)?
❥ Lagt pengar på alkohol, shopping eller spel för att döva jobbiga känslor?


Säkert kan du komma på flera situationer när det känns som att det är dina känslor som styr ditt liv och att det inte är du? I början känns det som en lättnad att ha agerat på impulsen. Efterhand upplever du det ofta svårare eftersom tvingas hantera konsekvenserna av dina handlingar. Det som du trodde var bra från början kommer alltså bli värre på sikt. Risken är att problemen förstärks om du inte lär känna sina känslor och lär dig att hantera och möta dem på ett nytt sätt. ❤️‍🔥

Du är inte ensam om detta. Det är vanligare än vad du kanske tror. Men det är inte alls omöjligt att förändra. Jag arbetar med evidensbaserade metoder & terapi på min mottagning i Trollhättan & har lång erfarenhet av samtal i förändring. Jag finns online och på min mottagning i Trollhättan. Välkommen på ett första kostnadsfritt samtal. 
Med värme Maria 🫶🏼 

Boka ett kostnadsfritt första samtal

(20 minuter)